Daniël Debunkt

Dagelijkse debunks over COVID-19

De spookboot (deel 1)

Een twitterdraadje van @a_skeptic en mij.

Op 5 januari 2021 stelde @WybrenvanHaga vragen in de Kamer over het zogenaamde #COVIDschip dat @BrautigamRoland herhaaldelijk heeft lopen aanbieden. Een draadje over het schip en de man, op basis van eigen recherche, en het twitterdraadje van Bart:

en het recente draadje van Dielis Stolk:

Roland is eigenaar van Romas Marine, een bedrijf dat verder bestaat uit zijn zoon Jimmy. Hij beweert vier vestigingen te hebben, in Monaco, Rotterdam, Aberdeen en Singapore. Een aantal daarvan moeten dus vertegenwoordigers zijn.

Het bedrijf Romas bezit zelf geen schepen. Roland is een broker: hij koopt en verkoopt (tweedehands) scheepsapparatuur en uitrusting, en doet af en toe wat charters en aan/verkoop van schepen.

2020 was een zwaar jaar voor Roland; hij had een zakelijk conflict met een van zijn partners en ook de crisis hakt er flink in. De uitbreidingsplannen moeten in de ijskast.

In de video van het BPOC is te zien dat hij onder meer namen actief is: hij heeft mailboxen onder de namen Roland, Jimmy, James, John en Nikolaos. Zijn dit (fictieve) medewerkers?

Het schip dat hij aanbiedt, de Splendid, is niet van hem. Het is eigendom van de Italiaanse reder Grandi Navi Veloci. Het is een RoRo-ferry met de luxe van een cruiseschip, en dient normaliter als ferry tussen Italië en Tunesië.

GNV bood in maart 2020 aan het om te bouwen tot hospitaalschip. Het lag in Genua. En zo geschiedde; in 7 dagen werd de ferry omgetoverd tot zorghotel voor 25 patienten, mede dankzij belangeloos werk van veel leveranciers.

“Zorghotel?” Jazeker, want het schip is eigenlijk bedoeld als tussenstation voor mensen die al wel ziek of uit het ziekenhuis ontslagen zijn, maar (nog) niet naar huis kunnen. Italië kent geen thuiszorg zoals wij.

Er is in Italië kritiek ontstaan over het gebruik van het schip. Zo is ventilatie aan boord wel een dingetje. En de ‘ventilatie’ in de omgeving van het schip ook; luchtvervuiling vergelijkbaar met “duizenden draaiende auto’s”.

En hoewel GNV het symbolisch aanbood voor €1, kostte het de Italiaanse belastingbetaler na aftrek van personeels- en servicekosten nog zo’n €835.000 per maand.

Volgens een brochure op de site van Maurice de Hond heeft het niet lang geduurd: van 23 maart tot 20 juni. De gemiddelde ligduur was 15 dagen en de gemiddelde bezetting 33 patiënten. Buiten personeelkosten kostte een ligdag dus nog €864.

Sinds eind juni is het schip dus niet meer als zorghotel in gebruik. Het dient weer als ferry, en is op dit moment onderweg naar Tunesië.

Roland, handige broker als hij is, komt desondanks rond 12 oktober met het idee, om het ook in Nederland te proberen. Want “er is capaciteit te kort”, nietwaar? En “dat schip heeft bedden”, dus…

Roland spiegelt het zonnig voor met kosten van €300/400 bij volle bezetting van 600 patiënten. Hij vertelt er niet bij dat op het toppunt van de crisis in Italië er maar enkele tientallen aan boord waren.

Capaciteit voor Roland, stond toen gelijk aan materiaal. Personeel en andere ‘diensten’ moesten zelf geregeld worden. “Oh, wacht… dat hoort er ook bij dus?” Ok, 3 weken later komt Roland met een nieuwe aanbieding.

Waar halen we dat vandaan? Cuba! De Cubanen maken er zelfs een exportproduct van en ‘verhuren’, in een soort slavernij, hun medisch personeel aan het buitenland bij calamiteiten. Brazilië huurde er een paar duizend in.

Het idee Cubanen in te huren had hij zowel gehoord van de Italianen als van Maurice, wiens 34 jaar jongere vrouw uit Cuba komt, zo zegt hij tijdens zijn interview voor de BPOC.

Als je hem erop aanspreekt, beseft hij ook wel dat Cubanen inhuren een taalprobleem geeft en dat het moreel niet helemaal lekker is. Maar hij kan het personeel elders ook wel vinden, daar is hij zeker van.

Hoe snel het operationeel kan zijn weet hij ook niet zo precies. Bij Maurice z’n blog heet het twee weken; in het interview met Flavio op 6 november heet het eerst één week, en aan het eind van het interview “het eind van de maand”.

De capaciteit schuift ook. Bij Flavio draait een promo-filmpje dat spreekt van 25 bedden die opgeschaald kunnen worden tot 400. Roland zegt in eerste instantie 450, uitbreidbaar tot 600. En bij Maurice heet het 600.

Bij het BPOC maakt Roland het nog fantastischer. Hij heeft niet één, maar twee schepen in de aanbieding. Het eerste schip heeft 500 bedden, en het tweede is groter. Er kan ook nog een IC-unit in, die hebben de Italianen al ontworpen in maart.

Ondertussen neemt Roland contact op met Geert Wilders die het dossier doorschuift naar Wybren van Haga : de enige twee mensen in het “kabinet” (sic) die een tegengeluid laten horen, aldus Roland. Morgen (5 januari 2021) stelt Wybren er vragen over.

Roland staat als ship broker ongetwijfeld met beide voeten in de klei, maar zijn Twitter-bio zegt dat hij ook gelooft in Deepak Chopra zweefshit.

De contacten die hij zoekt maken hem ook niet geloofwaardiger: van Maurice de Hond gaat hij via Flavio Pasquino naar de schertsvertoning van de “enquête” van de BPOC, en uiteindelijk wordt hij een groupie van Wybren van Haga.

Roland is duidelijk geradicaliseerd: hij is antivaxxer geworden, en hij komt in zijn protestbrief over dat LinkedIn Wybren van Haga eraf getrapt heeft, niet alleen met de gebruikelijke drogreden van “censuur” maar ook met een abjecte Holocaust-vergelijking.

Roland was begonnen met een niet zo erg geloofwaardig plan, maar heeft met de keuze van vrienden en zijn uitlatingen zijn best gedaan alle geloofwaardigheid en sympathie te verliezen. Maar net als Maurice, is Roland iemand die niet opgeeft en denkt dat hij alles kan.

Wordt vervolgd.

5 thoughts on “De spookboot (deel 1)

  1. Een mooi stukje framing en de vergelijking met Maurice schandalig. Fijn dat jullie weer iemand met een zakelijke insteek gefileerd hebben zegt meer over jullie dan over Ronald en Maurice. Alleen maar afbreken en vooral niet constructief meedenken hoor!

    1. Nicely found. I set this up to monitor Mr Tuijnman’s actions wrp to our proposal as we had a legal dispute with him.

      However it is interesting to see here that there are people who seem to be able to find 100% private information which nobody knows, so I can only assume you either hacked my computer or have other means to find completely P&C information.

      It is very kind of you to share this publicly.

  2. @Dchalmers7 is actually Roland Brautigam on Twitter pretending to be someone else, replying to himself on his real account, and retweeting his own tweets. Dave Chalmers (@DChalmers7) is Roland. Expose the lies. For example, on 17 Feb the @DChalmers7 account retweeted a pic of Roland standing in front of the ship. Check @BrautigamRoland and you will see. He basically retweeted himself on his real account using the @Dchalmers7 account (his number 2 account). There may be more accounts. He set this account up to watch the debunkers.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *